De 5 koopbeslissingen van een klant

dinsdag 01 december 2015 - 20u47

In onze verkoopcultuur wordt vaak teveel de nadruk gelegd op het product en op de prijs. Dit wordt mede ingegeven door het feit dat dit ook de meest genoemde redenen zijn waarom een klant niet in zee wil gaan met een bepaalde leverancier. Het product voldoet niet of de prijs is te hoog. Klanten zijn in de eerste plaats natuurlijk ook gewoon mensen al vermommen ze zich graag als kritische, zelfbewuste en rationele aankopers die zogezegd wars van elke emotie hun koopbeslissing denken te nemen. Ze trekken rookgordijnen op door over prijzen te discussiëren, ongeïnteresseerd te lijken en meer van dat fraais maar in feite is de klant permanent op zoek naar rationele argumenten om zijn emotionele aankoopbeslissingen te rechtvaardigen zowel t.o.v. zichzelf als zijn omgeving. Je kan de klant raken in zijn ‘emo-zone’ door hem in de eerste plaats te leren kennen en te weten waar hij of zij waarde aan hecht en in de tweede plaats door die waardeperceptie te verhogen.

Hoe kom ik dit te weten, hoor ik u vragen? Wel heel eenvoudig door vragen te stellen en oprechte interesse aan de dag te leggen voor wat de klant bezig houdt. Wanneer we wat dieper in de beweegredenen van onze klant graven  dan zien we dat deze verschillende afwegingen maakt alvorens hij tot een koopbeslissing komt. Hij moet niet 1 of 2 maar als het ware 5 koopbeslissingen nemen.

  1. Is dit het juiste moment om over te gaan tot aankoop?
  2. Houdt de verkoper rekening met wat ik echt wil?
  3. Heb ik vertrouwen in het bedrijf?
  4. Is het product of dienst een oplossing voor mijn behoefte?
  5. Zal ik niet teveel betalen?

Dit wil meteen ook zeggen dat het 5 keer fout kan lopen. De klant kan twijfels of bezwaren hebben bij iedere beslissing en het is noodzakelijk om deze te detecteren en adequaat af te handelen. Om dit te kunnen moet je als verkoper in de eerste plaats actief luisteren en de juiste vragen stellen. Het is enkel wanneer je échte en oprechte interesse vertoont in je klant dat je in staat bent om tegenkantingen vroegtijdig en correct op te sporen, deze uit de weg te ruimen en de verkoop definitief af te ronden.

Klanten getuigen

  • “De opleidingen van Quadre-S bij mijn klanten zijn uiterst herkenbaar, realistisch en bruikbaar. Zeer veel interactie met de deelnemers.

    De evaluaties zijn steeds uitstekend!”

    Sara De Geyter
    Klantverantwoordelijke SBM

Over Ons

Passie voor mens en resultaat is onze belangrijkste drijfveer om met onze expertise en ervaring onze klanten te helpen groeien op een rendabele en duurzame manier. We doen dit doelbewust vanuit een kleinschalige organisatie omdat dit volgens ons de beste garantie biedt op kwaliteit en snelheid tegen een correcte prijs. Dit is wat we dag na dag doen om de verwachtingen van onze klanten permanent te overtreffen.

Nieuwsbrief